Monday, November 25, 2019

სოციალური პროექტის „დავიცვათ გარემო“


სოციალური პროექტის „დავიცვათ გარემო“ გეგმა

სოციალური პროექტის ავტორი
პროექტის ხელმძღვანელის სახელი, გვარი
ნინო ბერიძე
ქალაქი/რაიონი/დაბა, სოფელი
მცხეთა - ქსოვრისი
სკოლა
სსიპ ქსოვრისის საჯარო სკოლა
საფეხური/კლასი: საგანი/საგნები
დაწყებითი/მეოთხე კლასი/ ბუნება- ინტეგრირება ხელოვნებასა და ისტთან.
პროექტის განხორციელების დრო
 რვა შეხვედრა, 4 კვირა, 1 თვე.

პროექტის დასახელება     „დავიცვათ გარემო“
პროექტის სრული დასახელება: 
ჩვენ და ბუნება-  „დავიცვათ გარემო“
პროექტის აქტუალობა, სამიზნე ჯგუფი და პროექტის მოკლე შინაარსი.
პროექტის აქტუალობა:ამ პროექტის განხორციელებისას მოსწავლეები ისწავლიან,რომ სუფთა გარემო მათი უფლებაა,ხოლო დაცვა მათი მოვალეობა.
ბუნებრივი რესურსების უყაირათო გამოყენება და ნარჩენი მასალებით გარემოს დანაგვიანება დღეს ერთ–ერთ სერიოზულ ეკოლოგიურ პრობლემას წარმოადგენს.
 სამიზნე ჯგუფი:    პროექტშჭი მონაწილე მოსწავლეებს აქვთ გარკვეული გამოცდილება პროექტებში  და დისკუსიებში  მონაწილეობისა, ასევე წინა გაკვეთილებზე მიღებული აქვთ ცოდნა გარემოსთან დაკავშირებულ ცვლილებებზე, ასევე მათი ასაკობრივი ზღვარი იძლევა იმის საშულებას, რომ მორალური მათი განვითარების დონე ამაღლდეს მსგავსი სახის პროექტებში ჩართულობით.
      შინაარსი:პროექტებით სწავლება თანამშრომლობითი სწავლების მეთოდია. როდესაც რაიმე პრობლემის გადაჭრა გვსურს, ვაზუსტებთ პრობლემას და ერთობლივად ვიწყებთ  მისი გადაჭრის გზების ძიებას. გაგაცნობთ მეთოდის მიმდინარეობის ძირითად ფაზებს:
       მოსამზადებელი ფაზა – ამ ფაზაში მასწავლებელი განუმარტავს კლასს პროექტის  მიზანს (კერძოდ, რა პრობლემის გადაჭრა დაისახეს), გააცნობს/შეახსენებს მეთოდის მიმდინარეობას.
     კრიტიკის ფაზა – ამ ფაზაში სასურველია, გავამხნევოთ მოსწავლეები, დავაძლევინოთ დაძაბულობა, შიში, რათა თავისუფლად გამოხატონ აზრი დასმული საკითხის შესახებ და ჩამოაყალიბონ ის ზუსტად და კონკრეტულად. კრიტიკული საკითხების შეკრების შემდეგ მათ აერთიანებენ პრობლემის სფეროებად.
ფანტაზიის ფაზა – ამ ფაზაზე მოსწავლეებმა პრობლემის მოგვარების მრავალფეროვანი, ფანტაზიით სავსე გზები უნდა დასახონ. ამ ფაზაში მათ ნაკლებად უნდა იფიქრონ იმაზე, რამდენად განხორციელებადი და რეალურია მათი იდეები. შეიკრიბება იდეები გადამუშავდება და უფრო მეტად დაკონკრეტდება;
       განხორციელების ფაზა – ამ ეტაპზე ხდება წინა ფაზაში შეჯერებული მონახაზების რეალობასთან მისადაგება. ისევე, როგორც წინა ფაზაში, ამ დროსაც საჭიროა კრეატიულობა და ფანტაზია, რათა უკეთესი შედეგის მისაღებად ახალი გზა ვიპოვოთ. რეალობასთან თავსებადობის მისაღწევად იდეები უნდა დაკონკრეტდეს. ამისათვის რამდენიმე კითხვას უნდა გაეცეს პასუხი.  რამდენი დრო გვაქვს ცალკეული ნაბიჯებისთვის და სხვა.
მიმართულების მიმცემი საკვანძო კითხვები
          თემატური კითხვა
რას ხედავთ გარემოში?
          სახელმძღვანელო კითხვები
          როგორ ჩნდება ნაგავი?
          შეგიძლიათ დაასახელოთ რისგან არის ისინი დამზადებული?
          ვის (რას)  ელის საფრთხე ამ გარემოში?
          როგორ დავიცვათ გარემო დანაგვიანებისაგან?
          შინაარსობრივი ან განმარტებითი კითხვები
          როგორ გგონიათ, ვისი მოქმედების შედეგად ბინძურდება გარემო?
          როგორ ფიქრობთ არის თუ არა შესაძლებელი  თავიდან ავიცილოთ ჰაერის, წყლის და საერთოდ გარემოს დანაგვიანება?
          არის თუ არა გარემოს დანაგვიანება საყოველთაო პრობლემა?
          პირადად შენ რა შეგიძლია გააკეთო ამის თავიდან ასაცილებლად?
          როგორ გგონია, არის თუ არა გარემოს დაცვა შენი მოვალეობა?
პროექტის სასწავლო მიზნები და სწავლების შედეგები
მიზნები:
Ø  დაკვირვებისსაფუძველზეაღწერონლოკალურიგარემო;
Ø  განასხვავონსუფთადადანაგვიანებულიგარემოდასიტყვიერადგადმოსცენსაკუთარიგანწყობაკონკრეტულიგარემოსმიმართ;
Ø  დაბინძურებულიგარემოსშედეგადწარმოქმნილსაფრთხეებზემოსაზრებებისგამოთქმა, მსჯელობა იმის შესახებ თუ როგორ შეიძლება ავიცილოთ თავიდან გარემოს დაბინძურება;
გრძელვადიანი მიზნები:
ü  მოსწავლემშეძლოსძირითადიპრობლემებისგადასაჭრელადთანამშრომლობათანატოლებთანდაუფროსებთან, შეძლოსგააზრებულიმონაწილეობადათანამშრომლობასოციალურიპრობლემებისგადაწყვეტაში.
ü  გააცნობიერონგარემოსდანაგვიანებითგამოწვეულისაფრთხედაგამოუმუშავდეთმზრუნველიდამოკიდებულებაგარემოსადმი.
მოსალოდნელი  შედეგები:       მოსაწვლეებსგანუვითარდებათ გარემოზე ზრუნვის უნარ-ჩვევები, ეს გავლენას იქონიებს არამხოლოდ კონკრეტულ სამიზნე ჯგუფზე, არამედ დაწყებითი კლასების ბავშვებზე (დაახლოებით 11 მოსწავლე), რომლებთანაც ამჟამად ამ მხრივ შედარებით ნაკლები პრობლემაა  მასწავლებლების ძალისხმევით, თუმცა მათთანაც არსებობს საშიშროება იმისა, რომ დამოუკიდებლად იგივეს არგააკეთბენ, რასაცმასწავლებლისთანდასწრებითაკეთებენ. ამიტომ  მოსწავლეები კარგიმაგალითისმიმცემიიქნებიანდაესარაპირდაპირდადებითგავლენასიქონიებს  მათზე.
შედეგები სტანდარტების მიხედვით
საგნობრივი სტანდარტები
ბუნება
 ბუნ.II.1. მოსწავლემ უნდა შეძლოს პრაქტიკულ აქტივობებში მონაწილეობა და ელემენტარული კვლევითი უნარ-ჩვევების დემონსტრირება.
ბუნ.II.3. მოსწავლემ უნდა შეძლოს ორგანიზმებისათვის გარემოს მნიშვნელობაზე მსჯელობა.
ბუნ.II.7. მოსწავლემ უნდა შეძლოს ყოველდღიურ ცხოვრებაში გამოყენებული ბუნებრივი რესურსების დასახელება და მათ მნიშვნელობაზე მსჯელობა.

ისტი
ის.ტექნ.დაწყ.2.აცნობიერებს სხვადასხვა სახის პროგრამული უზრუნველყოფის (მაგალითად: ტექსტური რედაქტორი, გრაფიკული რედაქტორი) დანიშნულებას და ფუნქციებს და ეფექტიანად იყენებს მათზოგიერთ ძირითად ფუნქციას (მაგალითად: მონიშვნა,
ის.ტექნ.დაწყ.2. ქმნის ფაილებსა და საქაღალდეებს ლოგიკური ორგანიზების პრინციპით, მონაცემთა ეფექტიანად შენახვის, მოძებნისა და წაკითხვის მიზნით.
ხელოვნება
ს.გ.II.3. მოსწავლე აკვირდება გარემოში სხვადასხვა ფერს და ფორმას და შეუძლია დაკვირვების შედეგის ასახვა ნამუშევარში
ს.გ.II.7. მოსწავლეს შეუძლია წარადგინოს ინდივიდუალური და ჯგუფური ნამუშევრები, გამოთქვას აზრი და შთაბეჭდილებები საკუთარ და თანაკლასელთა ნაშრომებზე.
ს.გ.II.13. მოსწავლეს შეუძლია დააკავშიროს ხელოვნების ნაწარმოების შინაარსი ყოველდღიურ ცხოვრებასა და საკუთარ გამოცდილებასთან
მათ შორის მოსწავლეებს განუვითარდებათ 21-ე საუკუნის უნარები:
·         კრიტიკული აზროვნება და პრობლემის გადაჭრის უნარი
·         შემოქმედებითი უნარები
·         კომუნიკაციის უნარი
·         ინფორმაციის ზუსტად შემოქმედებითად გამოყენება მოცემულ საკითხთან თუ პრობლემასთან დაკავშირებით
აქტივობების შესაბამისობა მიზანთან
08.04 2019 შეხვედრა პირველი
პროექტს ვიწყებთმოსამზადებელიფაზით.ამფაზაშიმოსწავლეებსგანვუმარტავპროექტის მიზანს, გავაცნობპროექტებით სწავლების მეთოდის მიმდინარეობასდაიმწესებსაც, როგორცუნდაწარიმართოსპროექტი. წინარე ცოდნის გააქტიურების მიზნით შევავსობინენ სქემის ვიცი, მინდა ვიცოდე ნაწილებს.
    მოსწავლეებს ვესაუბრები გარემოს დანაგვიანების შესახებ, რონ ნაგავი ჩნდება იქ, სადაც ადამიანია. ადამიანები მოიხმარენ უამრავ საგანს, საკვებს, მასალას, რის შედეგადაც ჩნდება ის, რაც მათ აღარ სჭირდებათ - ნარჩენები. ნარჩენებს ყრიან  და ასე გროვდება ნაგავი. ნაგავი წარმოიქმნება ყოველდღიურად, დაუსრულებლად.
შევთავაზებაქტივობას–„ექსკურსიაბუნებრივ გარემოში“, ეს შეიძლება იყოს სკოლის ეზოს გამწვანებული და წყნარი ადგილი. ბავშვებს ვთხოვ, დაუკვირდნენ გარშემო მყოფ საგნებს და უპასუხონ კითხვებს:
-         რას ხედავთ გარემოში?
განასხვავეთ მათ შორის რა მიეკუთვნება ბუნებას? რა არის ადამიანის ხელის მიერ შექმნილი? აღწერეთ რა მასალისაგანაა აგებული იგი?
-         რა ხმები გესმით გარემოში?
-         გსიამოვნებთ თუ არა ამ ხმების მოსმენა?
ვთხოვ შეისუნთქონ ჰაერი და  ამოიცნონ
   - რისი სურნელია?
- სიამოვნებთ თუ არა ბუნებაში არსებული სუნი?
აქტივობის არსია მოსწავლეებმა შეიგრძნონ და  აღიქვან ბუნებრივი გარემო არამარტო მხედველობით, არაამედ სხვა შეგრძნებითაც და მიხვდნენ, რომ ბუნებრივი გარემო განსხვავდება ადამიანის მიერ შექმნილი ყოფითი გარემოსგან.
საკლასო ოთახში დაბრუნების შემდეგ პასუხობენ კითხვებზე და აკეთებენ ჩანაწერებს.
1.     სოფელს ემსახურება თუ არა სანაგვე მანქანა?
2.    როგორიგარემოასკოლის ეზოში?
3.    როგორგრძნობთთავსამგარემოში?
4.    სადმიგაქვთდაგროვილინაგავი?
    მოსწავლეები გააკეთებენ მიღებული ცოდნის სესახებ ჩანაწერებს, რომელსაც გამოიყენებენ კედლის გაზეთის შექმნის დროს.

09.04 2019 შეხვედრა მეორე
მოსწავლეებს თემასთან დაკავშირებით მოტივაციის ამაღლების მიზნით ვაჩვენებ დოკუმენტურ ფილმს,http://hgjjkkiyts.blogspot.com/2013/, რომელშიც ასახულია დაბინძურებული გარემო და ადამიანთა ქმედებების სავალალო შედეგები. წარვმართავთ დისკუსიას შემდეგ კითხვებზე:
-თქვენი აზრით რა ზიანი მოაქვს გარემოს დაბნაგვიანებას ადამიანისათვის?
- თქვენი აზრით რა ზიანი მოაქვს გარემოს დანაგვიანებას  ცხოველებისათვის?
სახელმძღვანელოსი მოცემული  ოთხი სურათის აღწერა: -როგორ იქექება ცხოველი ნაგავში, ქალაქში უადგილოდ დაყრილ ნაგავში ბავშვი თამაშობს, ჰაერის დაბინძურება და საყოფაცხოვრებო ნარჩენებით დაბინძურებული წყალი. პასუხი კითხვაზე.- ვის (რას) ელის საფრთხე ამ გარემოში? მოსწავლეები ინდივიდუალურად გამოთქვამენ ვარაუდებს და გააკეთებენ ჩანაწერებს სურათების შესახებ, რომ შეიძლება დაზიანდეს ცხოველი ნაგავში საკვების ძებნის დროს? როგორ? (მიიღოს ჭრილობა თუნუქის კოლოფზე ან გატეხილ მინაზე, გადაყლაპოს პოლიეთილენის ნაგლეჯი, მოიწამლოს დაავადდეს.

15.04 2019 შეხვედრა მესამე
ექსკურსია სკოლის გამწვანებულ გარემოში და მცირე  დისკუსია კითხვებზე:
-         როგორ გგონიათ, ვისი მოქმედების შედეგად ბინძურდება გარემო?
არის თუ არა შესაძლებელი თავიდან ავიცილოთ ჰაერის წყლის და საერთოდ გარემოს დანაგვიანება?
-         არის თუ არა გარემოს დანაგვიანება საყოველთაო პრობლემა?
-         პირადად შენ რა შეგიძლია გააკეთო ამის თავიდან ასაცილებლად?
-         როგორ გგონია, არის თუ არა გარემოს დაცვა შენი მოვალეობა?
დისკუსიის შემდეგ მოსწავლეები დაბრუნდებიან საკლასო ოთახში გადანაწილდებიან ორ ჯგუფად და შექმნიან ნახატს სუფთა და დანაგვიანებული გარემოს შესახებ, რომელზეც ნათლად ჩანს ის გარემო პირობები თუ როგორ იქმნება სუფთა და დანაგვიანებული გარემო. ჩაინიჩნავენ მნიშვნელოვან ინფორმაციას.
 ჯგუფის ყველა წევრი მონაწილეობას მიიღებს ნამუშევრის პრეზენტაციაში დროის ლიმიტის დაცვით.
მოსწავლეები ნახატებს გამოაკრავენ საკლასო ოთახში ბუნების კუთხეზე.

16 .04 2019 შეხვედრა მეოთხე
მას შემდეგ, რაც მოსწავლეთათვის ნათელი გახდება, რომ გარემოს დანაგვიანებას დიდი ზიანი მოაქვს ცოცხალი სამყაროსთვის თავისთავად ჩნდება კითხვა:
-         როგორ დავიცვათ გარემო დანაგვიანებისაგან?
      მოსწავლეებს განვუმარტავ, რომ დაცვის ერთ-ერთი ხერხია გარემოს დასუთავება,  ადამიანებისთვის ინფორმაციის მიწოდება გამაფრთხილებელი პლაკატების შექმნითა და თვალსაჩინო ადგილებში გამოფენით;
მოსწავლეები დაიყოფიან ჯგუფებად და იმუშავებენ პლაკატების შექმნაზე დანაგვიანების საწინააღმდეგოდ.


22.04.2019 შეხვედრა მეხუთე
შეხვდებიან პარკში  ბავშვებს დაურიგებენ მათთვის სპეციალურად გამზადებულ კანფეტებს და შეფუთულ სხვა ტკბილეულს.  სთხოვენ ჭამონ, დააკვირდებიან   სად დაყრიან კანფეტის და სხვა ნარჩენებს. გამართავენ მცირე დისკუსიას - როგორ ბინძურდება ჩვენი გარემო? პარკში ბავშვებმა უნდა გაიაზრონ რომ დანაგვიანება ხდება ნარჩენებით.საკლასო ოთახში დაბრუნების შემდეგ იმუშავებენ დამოუკიდებლად  სამუშაო რვეულებში სადაც დანაგვიანების ამსახველი ფოტოებია მოცემული.


23.04.2019 შეხვედრა მეექვსე
 მოსწავლეები ჰიგიენური ხელთათმანებისა და პოლიეთილინის პარკების გამოყენებით დაასუფთავებენ სკოლის ეზოს მიმდებარე ტერიტორიას და შეგროვებულ ნაგავს მოათავსებენ ნაგვის ურნაში, თან იმსჯელებენ რა გაიგეს ახალი? რატომ გამოიყენეს ხელთათმანი?
    წინა გაკვეთილზე შექმნილ პლაკატებს სისუთავის დაცვის მიზნით გააკრავენ საკლასო ოთახში, დერეფანში და სკოლის ეზოში, ამ ფორმით ისინი გააცნობენ თანატოლებს თუ როგორ უნდაც დაიცვან გარემო.


30.04.2019 შეხვედრა მეშვიდე
მასწავლებელი შეაჯამებს მოსწავლეების მიღებულ ცოდნას  და გამოცდილებას. ვიდეოს ჩვენებით:https://www.slideshare.net/lelagoginashvili1/ss-28607773კიდევ ერთხელ განუმარტავს მოსწავლეებს, რომ ადამიანის საქმიანობა იწვევს გარემოს სხვადასხვა  კომპონენტის დანაგვიანებას: ზოგ შემთხვევაში წყალი ბინძურდება, ზოგ შემთხვევავში ნიადაგი, სხვა შემთხვევაში ჰაერი. შეავსებენ ვიცი,  მინდა ვიცოდე, ვისწავლეს ბოლო ნაწილს.
     მასწავლებლის დახმარებით ერთი ჯგუფი იმუშავებს  კედლის გაზეთის, ხოლო  მეორე ჯგუფი კი პრეზენტაციის მომზადებაზე.

06.05.2019 შეხვედრა მერვე
    მოსწავლეები   გააკეთებენ პრეზენტაციას დაწყებითი კლასის მოსწავლეების, მშობლებისა და პედაგოგების წინაშე, წარმოადგენენ საბოლოო პრუდუქტს კედლის გაზეთისა და სლაიდ შოუს სახით (გარემოს დაცვა ჩვენი მოვალეობაა) სახით, რომელიც გამოეკრება თვალსაჩინო ადგილას.

პროექტში მონაწილეთა გამოცდილების გათვალისწინება

სამიზნე ჯგუფის მოსწავლეები ასახელებენ მათთვის კარგად ნაცნობი ნივთიერებების/მასალების (მაგ. ხის, მინის, პლასტმასის, ყოველდღიურობაში გამოყენების მაგალითებს; მსჯელობენ  რა შედეგი შეიძლება გამოიწვიოს მდინარის/ტყის საყოფაცხოვრებო და სხვა ტიპის ნარჩენებით დაბინძურებამ; აქვთ ისტის გამოყენებით პრეზენტაციის მომზადებისა და გაკეთების უნარ-ჩვევები;
პროექტის მონიტორინგი/შეფასება
ვის მიერ
როდის
რა კრიტერიუმებით
პირველი შუალედური მონიტორინგი
მასწავლებელი
  08.04 2019
წინარე ცოდნა და მოსწავლეთა ინტერესები
მეორე შუალედური მონიტორინგი
მასწავლებელი
15.04 2019
თანამშრომლობის უნარი.
მესამე შუალედური მონიტორინგი
მასწავლებელი
06.05.2019
საპრეზენტაციო ნარები და შემოქმედებითი უნარები
საბოლოო შეფასება
კათედრა
შეფასება
პროექტის მსვლელობის ეტაპები
შეფასების მეთოდები
შეფასების საშუალება/ინსტრუმენტები
პროექტის დასაწყისში
ვმვ ცხრილის პირველი და მეორე ნაწილის შევსება- მოსწავლის ცოდნის, უნარ-ჩვევების, წარმოდგენებისა და მცდარი შეხედულებების განსაზღვრისათვის.
განმავითარებელი კომენტარი
პროექტის მსვლელობისას

დაკვირვება ჩანაწერების გაკეთება
მოსწავლეთა ურთიერთშეფასება (რჩევების გაზიარების მიზნით).
განმავითარებელი სიტყვიერი კომენტარი წახალისების, თვითრეგულირებადისწავლისადათანამშრომლობისუნარისშესაფასებელათ. ასევე პროგრესისმონიტორინგის შეფასების, გაგებისშემოწმებისადაშემეცნებისწახალისება.
პროექტის დასრულების შემდეგ
ვმვ ცხრილის რა ვისწავლე ნაწილის შევსება.
 გაგებისა და უნარების დემონისტრირების შეფასება.
შეფასების მოკლე მონახაზი
 მოსწავლეები აღწერენ პრაქტიკული მუშაობის ჩანაწერებს,  გამოკითხვებსა და მათ მიერ შექმნილ პროდუქტებს, პრეზენტაციებს,  
შეფასდებიან (დანართი 1) შეფასებისსქემით. შეფასებისსაგანიიქნებაპროექტშიჩართულობა და განმავითარებელი კომენტარები.

პროექტში მონაწილეთა (მოსწავლე, მშობელი, თემი და სხვ.) ჩართულობა პროექტის იდეის განვითარებაში დაგეგმვაში, განხორციელებაში, მონიტორინგსა და შეფასებაში.
ვიზიტები სკოლის სკოლის მიმდებარე ტერიტორიაზე, ექსპერიმენტები,  მოსწავლეები სხვა კლასიდან,  მშობლები და ა.შ.

პროექტის განხორცილების რისკებისა და შესაძლო ხარვეზების  გათვალისწინება
უამინდობა
სასწავლო პროექტისთვის საჭირო რესურსები
აპარატურული უზრუნველყოფა(მონიშნეთ, რომელსაც პროექტის ფარგლებში გამოიყენებთ)
კომპიუტერ(ებ)ი
მეხსიერების ბარათი/ჩიპი
მობილური ტელეფონი
ფოტო/ვიდეო კამერა
პრინტერი
პროექტორი
პროგრამული უზრუნველყოფა
ტექსტური რედაქტორი
ბლოგი
საპრეზენტაციო პროგრამა
ბეჭდური მასალები
1.    ეროვნულისასწავლოგეგმა
2.           2. ინტერაქტიულიმეთოდებიპრაქტიკაში;
3.          3. მასწავლებლისსაქმიანობისდაწყების, პროფესიულიგანვითარებისადაკარიერულიწინსვლისსქემისგზამკვლევი.
ინვენტარი/მასალები
პროეტორი,  ნოუთბუქი, ქაღალდი/ალექსანდროვის 5 ცალი, ფოტოები, ვიდეო რესურსი ინტერნეტიდან,  სტიკერები, პოლიეტილინ პარკები, ხელთათმანები,
ინტერნეტრესურსები
http://hgjjkkiyts.blogspot.com/2013/
https://www.facebook.com/%E1%83%9B%E1%83%9D%E1%83%9B%E1%83%90%E1%83%95%E1%83%90%E1%83%9A%E1%83%98-%E1%83%A9%E1%83%95%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%98%E1%83%90-439926316534782/?ref=bookmarks





კრიტერიუმები
ძალიანკარგია
კარგია
საშუალოა
საჭიროებსგაუმჯობესებას
აქტიურიმონაწილეობა
ყოველთვისმონაწილეობსდახშირადწარმართავსკიდეცსაკლასომსჯელობას.
ყოველთვისმონაწილეობს.
ხშირადმონაწილეობს.
იშვიათადანსაერთოდარმონაწილეობს.
გამართულიდასწორიმეტყველება.
გამართულადმეტყველებს, აქვსმდიდარილექსიკადაშემოქმედებითადიყენებსენობრივგამომსახველობითსაშუალებებს.
გამართულადმეტყველებსდაიყენებსმართებულსინტაქსურდაგრამატიკულკონსტრუქციებს.
იცავსმართლმეტყველებისელემენტარულწესებს. მეტ-ნაკლებადგამართულადსაუბრობს.
არიცავსმართლმეტყველებისელემენტარულწესებს.
საკუთარიაზრისდასაბუთებულადწარმოდგენა.
ყოველთვისდამაჯერებლადდაარგუმენტირებულადწარმოადგენსთავისმოსაზრებას.

თითქმისყოველთვისასაბუთებსსაკუთარმოსაზრებას.
ხშირადახერხებსსაკუთარიაზრისდასაბუთებას.
უჭირსგამართულადსაუბარი, ხშირადვერასაბუთებსსაკუთარაზრს.
სხვისიაზრისპატივისცემისდემონსტრირება.
უსმენსსხვებსდასაკუთარმოსაზრებასგამოთქვამსმოსმენილზედაყრდნობით. კორექტულიადაამჟღავნებსსხვისიაზრისმიმართპატივისცემას
უსმენსსხვებსდასაკუთარმოსაზრებასგამოთქვამსმოსმენილზედაყრდნობით.
უსმენსსხვებსდააცდისსაუბრისდასრულებას.
არუსმენსსხვებსდაარაცდისსაუბრისდასრულებას.
დანართი 1.

მოსწავლეთა შეფასების რუბრიკა


პროექტის ხელმძღვანელი:                                                                           ნინო ბერიძე






სოციალური პროექტისდავიცვათ გარემორეფლექსია

   პროექტი ს თემა:       დავიცვათ გარემო
პროექტზე მუშაობის ვადები: დასაწყისი 08.04 2019, დასასრული-
06.05.2019
   პროექტისაქტუალობა/რატომარისესპროექტი მნიშვნელოვანი
ჩვენთვის?
თანატოლებთან ურთიერთობ  ამნიშნელოვან როლ ს 
პიროვნულდასოციალურგანვითარებაში.
მნიშვნელოვანიაპატარებმაკარგადგააცნობიერონგარემოსდაცვასთან
დაკავშირებულიმდგომარეობადაიზრუნონმასზე.  
ინტეგრირებულისაგნები, ბუნება, ხელოვნება, ისტი
პროექტისსასწავლომიზნებიდასწავლებისშედეგები
მიზნები:
დაკვირვებისსაფუძველზეაღწერონლოკალურიგარემო;
განასხვავონსუფთადადანაგვიანებულიგარემოდასიტყვიერად
გადმოსცენსაკუთარიგანწყობაკონკრეტულიგარემოსმიმართ;
დაბინძურებულიგარემოსშედეგადწარმოქმნილსაფრთხეებზე
მოსაზრებებისგამოთქმა, მსჯელობაიმისშესახებთუროგორშეიძლება
ავიცილოთთავიდანგარემოსდაბინძურება;

გრძელვადიანიმიზნები:

მოსწავლემშეძლოსძირითადიპრობლემებისგადასაჭრელად
თანამშრომლობათანატოლებთანდაუფროსებთან, შეძლოს
გააზრებულიმონაწილეობადათანამშრომლობასოციალური
პრობლემებისგადაწყვეტაში.
გააცნობიერონგარემოსდანაგვიანებითგამოწვეულისაფრთხედა
გამოუმუშავდეთმზრუნველიდამოკიდებულებაგარემოსადმი.
მოსალოდნელიშედეგები: მოსაწვლეებსგანუვითარდებათ
გარემოზეზრუნვისუნარ-ჩვევები, ესგავლენასიქონიებსარამხოლოდ
კონკრეტულსამიზნეჯგუფზე, არამედდაწყებითიკლასებისბავშვებზე
(დაახლოებით 25 მოსწავლე), რომლებთანაცამჟამადამმხრივშედარებით
ნაკლებიპრობლემაამასწავლებლებისძალისხმევით, თუმცამათთანაც
არსებობსსაშიშროებაიმისა, რომდამოუკიდებლადიგივესარგააკეთბენ, რასაც
მასწავლებლისთანდასწრებითაკეთებენ. ამიტომმოსწავლეებიკარგი
მაგალითისმიმცემიიქნებიანდაესარაპირდაპირდადებითგავლენასიქონიებს
მათზე.
სტანდარეტები:

ბუნება
ბუნ.II.1. მოსწავლემუნდაშეძლოსპრაქტიკულაქტივობებშიმონაწილეობადა
ელემენტარულიკვლევითიუნარ-ჩვევებისდემონსტრირება.
ბუნ.II.3. მოსწავლემუნდაშეძლოსორგანიზმებისათვისგარემოს
მნიშვნელობაზემსჯელობა.
ბუნ.II.7. მოსწავლემუნდაშეძლოსყოველდღიურცხოვრებაშიგამოყენებული
ბუნებრივირესურსებისდასახელებადამათმნიშვნელობაზემსჯელობა.
ისტი
ის.ტექნ.დაწყ.2.აცნობიერებსსხვადასხვასახისპროგრამულიუზრუნველყოფის
(მაგალითად: ტექსტურირედაქტორი, გრაფიკულირედაქტორი) დანიშნულებას
დაფუნქციებსდაეფექტიანადიყენებსმათზოგიერთძირითადფუნქციას
(მაგალითად: მონიშვნა,
ის.ტექნ.დაწყ.2. ქმნისფაილებსადასაქაღალდეებსლოგიკურიორგანიზების
პრინციპით, მონაცემთაეფექტიანადშენახვის, მოძებნისადაწაკითხვისმიზნით.
ხელოვნება
..II.3. მოსწავლეაკვირდებაგარემოშისხვადასხვაფერსდაფორმასდაშეუძლია
დაკვირვებისშედეგისასახვანამუშევარში
..II.7. მოსწავლესშეუძლიაწარადგინოსინდივიდუალურიდაჯგუფური
ნამუშევრები, გამოთქვასაზრიდაშთაბეჭდილებებისაკუთარდათანაკლასელთა
ნაშრომებზე.
..II.13. მოსწავლესშეუძლიადააკავშიროსხელოვნებისნაწარმოებისშინაარსი
ყოველდღიურცხოვრებასადასაკუთარგამოცდილებასთან
მათშორისმოსწავლეებსგანუვითარდებათ 21-ესაუკუნისუნარები:
·         კრიტიკულიაზროვნებადაპრობლემისგადაჭრისუნარი
·         შემოქმედებითიუნარები
·         კომუნიკაციისუნარი
·         ინფორმაციისზუსტადშემოქმედებითადგამოყენებამოცემულსაკითხთან
თუპრობლემასთანდაკავშირებით
პროექტისმსვლელობა:
პროექტისიდეაგაჩნდაბუნებისგაკვეთილზე, როდესაცგავდიოდითთემას
ადამიანიდაგარემო“.პროექტისდაწყებამდეგამოვიყენესტრატეგიავიცი,
ვისწავლე, მინდავიცოდე“, რისსაშუალებითაცგავიგერისგაგებასურდათ
მოსწავლეებს. განისაზღვრამშობელთადამოსწავლეთაროლიპროექტში,
დავგეგმეთაქტივობებიდაშევუდექითმუშაობას.
მოსწავლეებმადაათვალიერესსკოლისმიმდებარეტერიტორიადაგამართეს
მსჯელობარამოეწონათდარაარმოეწონათ. როგორხდებაგარემოს

დაბინძურება, როგორბინძურდებაჰაერი, წყალი, ნიადაგი. გადაიღესსურათები
ლამაზიდადანაგვიანებულიადგილების. კითხვაზეროგორდავიცვათგარემო
დანაგვიანებისაგანაიღესინტერვიუოჯახისწევრებისგან, მეზობლებისგან.
იმსჯელესთურისგაკეთებაშეუძლიათგარემოსდასაცავად. ამსაუბრის
შემდეგყოველდასვენებაზესკოლისეზოშიდარბოდნენდათუსადმერამეს
დაინახავდნენძირსდაგდებულსნაგვისურნაშიაგდებდნენ. მოაწყესსკოლის
მიმდებარეტეროტორიაზედასუფთავებისაქცია, დაწყებითიკლასის
მოსწავლეებთანერთად.
ასევეჩართულებიიყვნენსოფელხარაულისბაღისბავშვებიც. შედგა
თანამშრომლობადაწყებითიკლასისბავშვებსადაბაღისბავშვებსშორის.
პრეზენტაციასმივეციმხატვრულისახე, რადგანმათიასაკისშესაბამისადასე
უფროსაინტერესოდადასამახსოვრებელიიქნებოდამათიესმუშაობა.

08.04 2019 შეხვედრაპირველი

პროექტიდავიწყეთმოსამზადებელიფაზით. ამფაზაშიმოსწავლეებს
განვუმარტეპროექტისმიზანი, გავაცანიპროექტებითსწავლებისმეთოდის
მიმდინარეობადაისწესები, როგორცუნდაწარიმართოსპროექტი. წინარე
ცოდნისგააქტიურებისმიზნითშევავსობინესქემისვიცი, მინდავიცოდე
ნაწილები.
მოსწავლეებსვესაუბრეგარემოსდანაგვიანებისშესახებ, რონნაგავიჩნდებაიქ,
სადაცადამიანია. ადამიანებიმოიხმარენუამრავსაგანს, საკვებს, მასალას, რის
შედეგადაცჩნდებაის, რაცმათაღარსჭირდებათ - ნარჩენები.
შევთავაზეაქტივობა – „ექსკურსიაბუნებრივგარემოშიბავშვებსვთხოვე,
დააკვირდნენგარშემომყოფსაგნებს.
აქტივობისარსიიყომოსწავლეებმაშეიგრძნონდააღიქვანბუნებრივი
გარემოარამარტომხედველობით, არაამედსხვაშეგრძნებითაცდამიხვდნენ, რომ
ბუნებრივიგარემოგანსხვავდებაადამიანისმიერშექმნილიყოფითი
გარემოსგანაა.
საკლასოოთახშიდაბრუნებისშემდეგუპასუხესკითხვებზედაგააკეთეს
ჩანაწერები.
1. სოფელსემსახურებათუარასანაგვემანქანა?
2. როგორიგარემოასკოლისეზოში?
3. როგორგრძნობთთავსამგარემოში?
4. სადმიგაქვთდაგროვილინაგავი?

09.04 2019 შეხვედრამეორე

მოსწავლეებსთემასთანდაკავშირებითმოტივაციისამაღლებისმიზნით
ვაჩვენედოკუმენტურიფილმი, http://hgjjkkiyts.blogspot.com/2013/, რომელშიც

ასახულიადაბინძურებულიგარემოდაადამიანთაქმედებებისსავალალო
შედეგები. წარვმართეთდისკუსიაშემდეგკითხვებზე:
-თქვენიაზრითრაზიანიმოაქვსგარემოსდაბნაგვიანებასადამიანისათვის?
- თქვენიაზრითრაზიანიმოაქვსგარემოსდანაგვიანებასცხოველებისათვის?
მოსწავლეებიაღწერენსახელმძღვანელოშიმოცემულფოტოებს - როგორიქექება
ცხოველინაგავში, ქალაქშიუადგილოდდაყრილნაგავშიბავშვითამაშობს, ჰაერის
დაბინძურებადასაყოფაცხოვრებონარჩენებითდაბინძურებულიწყალი. პასუხი
კითხვაზე.-ვის (რას) ელისსაფრთხეამგარემოში? მოსწავლეები
ინდივიდუალურადგამოთქვესვარაუდებიდაგააკეთესჩანაწერებისურათების
შესაბამისად.

15.04 2019 შეხვედრამესამე

ექსკურსიასკოლისგამწვანებულგარემოშიდამცირედისკუსიაკითხვებზე:
- როგორგგონიათ, ვისიმოქმედებისშედეგადბინძურდებაგარემო?
არისთუარაშესაძლებელითავიდანავიცილოთჰაერისწყლისდასაერთოდ
გარემოსდანაგვიანება?
- არისთუარაგარემოსდანაგვიანებასაყოველთაოპრობლემა?
- პირადადშენრაშეგიძლიაგააკეთოამისთავიდანასაცილებლად?
- როგორგგონია, არისთუარაგარემოსდაცვაშენიმოვალეობა?
დისკუსიისშემდეგმოსწავლეებიდაბრუნდნენსაკლასოოთახში
გადანაწილდნენორჯგუფადდაგააკათესნახატისუფთადადანაგვიანებული
გარემოსშესახებ, რომელზეცნათლადჩანდაისგარემოპირობებითუროგორ
იქმნებასუფთადადანაგვიანებულიგარემო.
ჯგუფისყველაწევრმამონაწილეობამიიღონამუშევრისპრეზენტაციაშიდროის
ლიმიტისდაცვით.

16 .04 2019 შეხვედრამეოთხე

მასშემდეგ, რაცმოსწავლეთათვისნათელიგახდა, რომგარემოსდანაგვიანებას
დიდიზიანიმოაქვსცოცხალისამყაროსთვისთავისთავადგაჩნდაკითხვა:
- როგორდავიცვათგარემოდანაგვიანებისაგან?
მოსწავლეებსგანვუმარტე, რომგარემოსდაცვისერთ-ერთიხერხიაგარემოს
დასუთავება, ადამიანებისთვისინფორმაციისმიწოდებაგამაფრთხილებელი
პლაკატებისშექმნითადათვალსაჩინოადგილებშიგამოფენით;
მოსწავლეებიგავყავიჯგუფებადდაიმუშავესპლაკატებისშექმნაზე
დანაგვიანებისსაწინააღმდეგოდ.

22.04.2019 შეხვედრამეხუთე

შეხვდნენბაღისბავშვებსდაურიგესმათთვისსპეციალურადგამზადებულ
კანფეტებიდაშეფუთულისხვატკბილეულ. სთხოვესშეეჭამათ, დააკვირდნენ

სადდაყრიდნენკანფეტისდასხვანარჩენებს. გამართესმცირედისკუსია
ბავშვებთან - როგორბინძურდებაჩვენიგარემო? ბაღისბავშვებმაუნდა
გაეაზრებინათრომდანაგვიანებახდებანარჩენებით. საკლასოოთახში
დაბრუნებისშემდეგიმუშავესდამოუკიდებლადსამუშაორვეულებშისადაც
დანაგვიანებისამსახველიფოტოებიამოცემული.
23.04.2019 შეხვედრამეექვსე

მოსწავლეებმაჰიგიენურიხელთათმანებისადაპოლიეთილინისპარკების
გამოყენებითდაასუფთავესსკოლისეზოსმიმდებარეტერიტორიადა
შეგროვებულინაგავიმოათავსესნაგვისურნაში, თანიმსჯელესრაგაიგესახალი?
რატომგამოიყენესხელთათმანი?
წინაგაკვეთილზეშექმნილიპლაკატებიკისისუთავისდაცვისმიზნითგააკრეს
საკლასოოთახში, დერეფანშიდასკოლისეზოში, ამფორმითმათშეძლეს
თანატოლებისთვისგაეცნოთთუროგორუნდაცდაიცვანგარემო.

30.04.2019 შეხვედრამეშვიდე

შეაჯამემოსწავლეებისმიღებულცოდნადაგამოცდილება. ვიდეოსჩვენებით:
https://www.slideshare.net/lelagoginashvili1/ss-28607773 კიდევერთხელგანვუმარტე
მოსწავლეებს, რომადამიანისსაქმიანობაიწვევსგარემოსსხვადასხვა
კომპონენტისდანაგვიანებას: ზოგშემთხვევაშიწყალიბინძურდება, ზოგ
შემთხვევავშინიადაგი, სხვაშემთხვევაშიჰაერი. შეავსესვიცი, მინდავიცოდე,
ვისწავლესბოლონაწილი.
მოსწავლეთაერთმაჯგუფმაიმუშავაკედლისგაზეთისდავიცვათგარემოს
მოზადებაზე, ხოლომეორეჯგუფმაკიგადაღებულისურათებითპროგრამა Pover
Point-შიმოამზადაპრეზენტაცია.

06.05.2019 შეხვედრამერვე

მოსწავლეებმ აგააკეთესპრეზენტაციად აწყებითი კლასი  მოსწავლეების,
მშობლების ადა  პედაგოგები  სწინაშე, წარმოადგე ნეს საბოლოო პრუდუქტი
კედლის გაზეთის ადასლაიდ შოუს სახით (გარემოს დაცვა ჩვენი მოვალეობაა),
რომელიც გამოეკრ საკ ლასო ოთახში თვალსაჩინო ადგილას.
შეფასება: მოსწავლეების შეფასების ფორმა  განმავითარებელი კომენტარებია.
შეფასდნენ პროექტის სამივე ეტაპზე:
1.      შეფასდა მათი ინტერესები .
2.      თანამშრომლობის უნარი, ინფორმაციის მოძიება.
3.      პრეზენტაციაზე შეფასდა მათი საპრეზენტაციო უნარები და შემოქმედებითი
უნარები.

 შემიძლია ვთქვა,რომ ამპროექტის შემდეგ ბავშვებს აღარ გაუჭირდებათ
უპასუხონ კითხვებზე რა მნიშვნელობა აქვს გარემო სადამიანისათვის, როგორ
ზიანს აყენებ ადამიანი დედამიწას, რის გაკეთებ აშეუძლია მათა მპრობლემის
გადასაჭრელად და როგორ უნდ  ამოიქცნენ ამისათვისგააკეთეს პროექტის
ანალიზიდაგამოიტანესშესაბამისიდასკვნები.
პროექტ იატვირთულია ლინკზე.
პედაგოგის ხელწერა: /ნინო  ბერიძე/
თარიღი: 06.05.2019 წელი











https://ninoberidzis.blogspot.com/2019/11/blog-post_81.html



No comments:

Post a Comment